Nationaal Programma Deelmobiliteit

Om de opschaling van deelmobiliteit te versnellen is in december 2022 in de Tweede Kamer een 5-jarig Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit aangekondigd en juni 2023 officieel gestart. Dit samenwerkingsprogramma van Rijk, regionale, gemeentelijke overheden en kennisinstellingen heeft als doel te komen tot een samenhangende aanpak en regie van overheden op het gebied van deelmobiliteit, in samenwerking met alle aanbieders uit de markt. Met als doel het aanbod en gebruik van deelmobiliteit te vervijfvoudigen. Een programma in de opstart met zoveel verschillende overheden, marktpartijen en andere stakeholders vraagt zowel een duidelijke visie op wat belangrijk is, daadkracht om stappen te zetten en de verbindingskracht om dat samen te doen.

ONS OWNERSHIP

Met de verbindingskracht, resultaatgerichtheid en expertise van Mark leveren wij een vooraanstaand gezicht van het programmateam van Natuurlijk!Deelmobiliteit. Mark is trekker van de thema’s gebiedsontwikkeling en data/digitalisering, inclusief de bijbehorende samenwerkingsprojecten en onderzoeken. Hij werkt tevens in de rol van liaison voor de G5-gemeenten, waarbij hij de grootstedelijke belangen zo goed mogelijk verweeft in de prioritering en uitvoering van het programma.

WAT VRAAGT DE TOEKOMST?

Deelmobiliteit, in al haar verschijningsvormen, heeft veel potentie om bij te dragen aan maatschappelijke doelen, zoals de woningbouwopgave, klimaatdoelstellingen en mobiliteitsongelijkheid. Maar het nog een relatief jonge en kwetsbare markt. Vaak nog op weg naar winstgevendheid en nog schavende aan hun propositie voor gebruikers. Opschaling van aanbod en gebruik vraagt daarom enerzijds om meer eenduidig perspectief vanuit de overheid voor marktpartijen met concrete doelen en flankerend (parkeer)beleid. En anderzijds het besef dat de mate en tempo waarin deelmobiliteit kan bijdragen aan publieke doelen echt volstrekt afhankelijk is van de mate van regie, stimulering en eventuele exploitatiebijdragen vanuit de overheid. De link met alle overheidsambities op publieke mobiliteit is al snel gemaakt.

 

Bron afbeelding: Natuurlijk!Deelmobiliteit.

GEINTERESSEERD?

Hebben we je interesse gewekt over het project of een mogelijke samenwerking? Neem dan contact op met Mark

Deel deze pagina via

PROJECTEN

Van slim laden naar dynamische prijzen

MRA-Elektrisch werkt aan de transitie naar emissievrij vervoer door een toekomstbestendig netwerk van publieke laadpalen te realiseren. Voor mensen zonder eigen oprit worden via concessiecontracten op grote schaal laadpunten geplaatst, zodat laden voor iedereen toegankelijk blijft. Slim laden is de...

Gezond stedelijk leven in Merwede

In het zuidwesten van Utrecht wordt hard gewerkt aan de Merwedekanaalzone. Hier verschijnen de komende jaren ruim 10.000 woningen in een hoogstedelijke stadswijk, op een plek waar vroeger met name laag-intensieve, semi-industriële bedrijvigheid gevestigd was. Die enorme verdichting gecombineerd met...

Naar slim laden in MRA-Elektrisch

MRA-Elektrisch is verantwoordelijk voor het stimuleren van elektrisch vervoer en het realiseren van een netwerk van publieke laadpalen. Via concessie contracten worden grote hoeveelheden publieke laadpalen geplaatst, om ervoor te zorgen dat iedereen die een elektrische auto rijdt of gaat...