Mobiliteitsbedrijf Merwede

In Merwede bouwt Utrecht de grootste binnenstedelijke en autovrije buurt van Nederland. Er komen 6.000 nieuwe woningen voor circa 12.000 bewoners, met een aanvullende mix aan voorzieningen. Om in deze wijk met zeer lage parkeernorm (0,3 voor bewoners) de mobiliteitsbehoefte van bewoners en bezoekers én de logistieke stromen een nieuwe invulling te geven, is door Gemeente Utrecht en de bouwende ontwikkelaars Mobiliteitsbedrijf Merwede BV opgericht. Deze publiek-private entiteit is uniek in Nederland en zorgt voor een gezamenlijke aanpak van mobiliteit en logistiek in het gebied. Zo is het Mobiliteitsbedrijf verantwoordelijk voor het de organisatie en inkoop van het autoparkeren, deelmobiliteit fietsparkeren en de logisiteke hubs in het gebied.

ONS OWNERSHIP

Edvard is betrokken geweest bij de opzet en onderlinge afspraken tussen partijen in de samenwerkingsovereenkomst, leidend tot de gezamenlijke PPS. Vervolgens is hij in de rol van interim-directeur van het Mobiliteitsbedrijf Merwede, eindverantwoordelijk voor de te contracteren producten en dienstverlening op het gebied van (deel)mobiliteit, parkeren en logistiek.  Zodra de eerste bewoners in hun woning trekken, dient een volwaardig mobiliteitsaanbod operationeel te zijn. Op ondernemende en overtuigende wijze weet Edvard samen met alle stakeholders stappen te zetten in iets wat in Nederland nog niet op deze schaal eerder is gedaan.

WAT VRAAGT DE TOEKOMST?

Het duurt nog enkele jaren voordat we de resultaten zien van deze nieuwe, vooruitstrevende wijk. Ondertussen verandert de wereld om ons heen, net als de markt van (mobiliteits)aanbieders en de behoefte van bewoners en bezoekers. In Merwede handelen we dan ook vanuit een gerichte visie op de leefomgeving, maar met voldoende regie en flexibiliteit om vraag en aanbod in personenmobiliteit en goederenlogistiek bij te sturen. Dat vraagt een vooruitziende blik, vasthouden aan de belangrijkste kwalitatieve principes en tegelijkertijd de markt uitdagen om met vernieuwende proposities te ontwikkelen die nu nog niet op deze schaal bestaan. Maar wel nodig zijn om tot een fijne leefomgeving te komen in Merwede die tevens iedereen ondersteunt in haar mobiliteitsbehoefte.


Bron afbeelding: Janssen de Jong – Lingotto / MKA-VenhoevenCS

GEINTERESSEERD?

Hebben we je interesse gewekt over het project of een mogelijke samenwerking? Neem dan contact op met Edvard.

Deel deze pagina via

PROJECTEN

Van slim laden naar dynamische prijzen

MRA-Elektrisch werkt aan de transitie naar emissievrij vervoer door een toekomstbestendig netwerk van publieke laadpalen te realiseren. Voor mensen zonder eigen oprit worden via concessiecontracten op grote schaal laadpunten geplaatst, zodat laden voor iedereen toegankelijk blijft. Slim laden is de...

Gezond stedelijk leven in Merwede

In het zuidwesten van Utrecht wordt hard gewerkt aan de Merwedekanaalzone. Hier verschijnen de komende jaren ruim 10.000 woningen in een hoogstedelijke stadswijk, op een plek waar vroeger met name laag-intensieve, semi-industriële bedrijvigheid gevestigd was. Die enorme verdichting gecombineerd met...

Naar slim laden in MRA-Elektrisch

MRA-Elektrisch is verantwoordelijk voor het stimuleren van elektrisch vervoer en het realiseren van een netwerk van publieke laadpalen. Via concessie contracten worden grote hoeveelheden publieke laadpalen geplaatst, om ervoor te zorgen dat iedereen die een elektrische auto rijdt of gaat...