Living Lab MaaS regio Utrecht

Na de afronding van het Landelijk MaaS programma eind 2022 kwam ook de pilot in Utrecht Leidsche Rijn ten einde. De verschillende pilots hadden over het algemeen niet het beoogde resultaat behaald. De pilot in Utrecht in samenwerking met dienstverlener Gaiyo liet echter wel zien dat er meer potentie bestond voor de reiziger, mits overheid en markt echt doelgericht samenwerkten. Zowel in de projecten als ook via de beleidslijnen. En dit ondanks het feit dat een aantal belangrijke randvoorwaarden voor MaaS-dienstverlening, zoals een level playing field, niet aanwezig waren. Hoe dan ook smaakte dit naar een vervolg, waarbij MaaS meer ingezet zou worden voor het bijdragen aan publieke doelen. Het vraagstuk was om een regionale aanpak te ontwikkelen voor MaaS 2.0 in Utrecht.

ONS OWNERSHIP

Mark is op basis van zijn visie en ervaring als projectmanager van de MaaS pilot Utrecht gevraagd om als kwartiermaker een regionale aanpak te ontwikkelen vanuit Goedopweg. Hij heeft met zijn visie en overtuigingskracht de toon gezet qua ambitie en heeft dat samen met team van Goedopweg en overheidspartners uitgewerkt naar doelen, strategie, tactiek en verder geoperationaliseerd. Zodoende stond er een regionale aanpak voor MaaS 2.0. Een eerste stap van deze aanpak was het tenderen van een raamovereenkomst waarin een selectie van preferered MaaS-dienstverleners  deelnemen aan een Living Lab MaaS. In dit lab werken publieke en private partijen doelmatig samen aan gerichte publieke use-cases waarvoor MaaS-dienstverlening een oplossing kan bieden. Mark heeft deze tender samen met team van Goedopweg succesvol naar besluitvorming geloodst en tot gunning einde zomer van 2024. Het Living Lab wordt nu voorbereid en ingericht door Goedopweg en partners.

WAT VRAAGT DE TOEKOMST?

Het concept MaaS bevindt zich in een evolutie van technische gedreven (one app to rule them all), naar gericht op realiseren van publieke doelen (MaaS 2.0). Dit betekent een meer doelmatige inzet van MaaS-functionaliteiten waar dat direct waarde toevoegt voor de gebruiker of gemeenschap. Waar MaaS in de afgelopen 10 jaar vooral gezien werd als een marktgedreven ontwikkeling zien we inmiddels dat om MaaS van maatschappelijke waarde te laten zijn er stevige overheidsregie nodig is. Dat is enerzijds het creeeren van een level playing field voor wederverkoop van tickets en/of toegang tot mobiliteitsdiensten. Maar ook een overheid die de kansen ziet die MaaS biedt voor meer inclusieve mobiliteit en stedelijke bereikbaarheid. Denk aan het kunnen ontsluiten van stadsbreed mobiliteitsbudget voor (kwetsbare) doelgroepen of het digitaal integreren en vereenvoudigen van de P+R reis. Dat zijn geen proposities die de markt zelf gaat oppakken, maar vragen een overheid die daar gericht in durft te investeren om ze mogelijk te maken. Dan kan MaaS echt gaan bijdragen aan publieke doelen.


Bron afbeelding: Goedopweg, regio Utrecht

GEINTERESSEERD?

Hebben we je interesse gewekt over het project of een mogelijke samenwerking? Neem dan contact op met Mark.

Deel deze pagina via

PROJECTEN

Van slim laden naar dynamische prijzen

MRA-Elektrisch werkt aan de transitie naar emissievrij vervoer door een toekomstbestendig netwerk van publieke laadpalen te realiseren. Voor mensen zonder eigen oprit worden via concessiecontracten op grote schaal laadpunten geplaatst, zodat laden voor iedereen toegankelijk blijft. Slim laden is de...

Gezond stedelijk leven in Merwede

In het zuidwesten van Utrecht wordt hard gewerkt aan de Merwedekanaalzone. Hier verschijnen de komende jaren ruim 10.000 woningen in een hoogstedelijke stadswijk, op een plek waar vroeger met name laag-intensieve, semi-industriƫle bedrijvigheid gevestigd was. Die enorme verdichting gecombineerd met...

Naar slim laden in MRA-Elektrisch

MRA-Elektrisch is verantwoordelijk voor het stimuleren van elektrisch vervoer en het realiseren van een netwerk van publieke laadpalen. Via concessie contracten worden grote hoeveelheden publieke laadpalen geplaatst, om ervoor te zorgen dat iedereen die een elektrische auto rijdt of gaat...