Inclusieve stadsontwikkeling Amsterdam

In de gemeente Amsterdam wordt de komende decennia een gigantische hoeveelheid woningen opgeleverd in grootstedelijke transformatie- en ontwikkelingsprojecten. Denk aan Strandeiland, de Sluisbuurt, Hamerkwartier of Havenstad. Voor vrijwel al die projecten geldt dat mobiliteit in toenemende mate in hubs in plaats van op straat wordt geparkeerd en gestald. Doordat alles ‘naar binnen’ verschuift, verdwijnt het automatisme van maatschappelijke regie in wat daar gebeurt. En tegen welke voorwaarden. Gebouwd betekent vaak duur en in dit geval schaars. Dat doet automatisch enorm veel met de prijs. Maar hoe houd je dan als stad grip op de maatschappelijke doelen die je met mobiliteit wil dienen? Denk aan deelmobiliteit, gehandicaptenparkeren en laden en lossen. Of überhaupt de mogelijkheid om een auto te bezitten met een minder dan twee keer modaal salaris. Allemaal vormen van gebruik die rand voorwaardelijk zijn voor een inclusieve en duurzame leefomgeving.

ONS OWNERSHIP

Voor de gemeente Amsterdam heeft Finn in een aantal verschillende opdrachten bijgedragen aan een aanpak die helpt om antwoord op deze vragen te vinden. Een aanpak die de behoefte aan maatschappelijke regie over onderdelen van het gebruik van mobiliteitshubs weet te combineren met de rollen van overheid, ontwikkelaars, gebouweigenaren en (deel)mobiliteitsaanbieders. Maar ook tussen afdelingen en bekostigingsmogelijkheden binnen de overheid. Wat je daarin wel en niet van elkaar kunt vragen, en hoe verschillende partijen in een voor hen herkenbare rol worden geplaatst. Finn combineert in zijn adviezen daarbij een goed begrip voor die verschillende rollen, kennis van zowel mobiliteit als gebiedsontwikkeling en een op resultaat en samenwerking gerichte aanpak.

WAT VRAAGT DE TOEKOMST?

De vraag die boven deze opgave hangt, is eigenlijk waar we met elkaar van vinden dat we er als maatschappij ‘van zijn’. Zonder een antwoord op de vraag welke doelgroepen of gedragingen dusdanig maatschappelijk relevant of kwetsbaar zijn dat een sterkere en met name structurelere inmenging nodig is, is elke oplossing willekeurig. Pas wanneer die vraag is beantwoord, kan ook worden bekeken wat dat doel dan waard is, en hoe je slim regie kunt behouden over een inclusieve en toegankelijke stad waar mobiliteit niet iets is voor de happy few.  En hoe we dus een gapend gat tussen de ‘oude’ en de ‘nieuwe stad’ vermijden.


Bron afbeelding: Ballast Nedam Development

GEINTERESSEERD?

Hebben we je interesse gewekt over het project of een mogelijke samenwerking? Neem dan contact op met Finn.

Deel deze pagina via

PROJECTEN

Van slim laden naar dynamische prijzen

MRA-Elektrisch werkt aan de transitie naar emissievrij vervoer door een toekomstbestendig netwerk van publieke laadpalen te realiseren. Voor mensen zonder eigen oprit worden via concessiecontracten op grote schaal laadpunten geplaatst, zodat laden voor iedereen toegankelijk blijft. Slim laden is de...

Gezond stedelijk leven in Merwede

In het zuidwesten van Utrecht wordt hard gewerkt aan de Merwedekanaalzone. Hier verschijnen de komende jaren ruim 10.000 woningen in een hoogstedelijke stadswijk, op een plek waar vroeger met name laag-intensieve, semi-industriële bedrijvigheid gevestigd was. Die enorme verdichting gecombineerd met...

Naar slim laden in MRA-Elektrisch

MRA-Elektrisch is verantwoordelijk voor het stimuleren van elektrisch vervoer en het realiseren van een netwerk van publieke laadpalen. Via concessie contracten worden grote hoeveelheden publieke laadpalen geplaatst, om ervoor te zorgen dat iedereen die een elektrische auto rijdt of gaat...