Deelmobiliteit in Stationskwartier

Het Stationskwartier van Heerhugowaard wordt de komende jaren herontwikkeld tot een nieuwe woon- en werkwijk. Gezien de zeer goede bereikbaarheid van deze locatie, pal naast station Heerhugowaard en op loopafstand van het stadshart, zetten gemeente en ontwikkelaars vol in op wandelen, fietsen en deelmobiliteit om een shift in de mobiliteitsbehoefte van bewoners en bezoekers te bereiken. Om te komen tot een passend, gezamenlijk aanbod en een efficiënte inkoop en governance, zoeken gemeente en ontwikkelaars naar een onderlinge afspraken en een samenwerkingsmodel, waarin dit op lange termijn geborgd is.

ONS OWNERSHIP

Edvard is gevraagd het deelmobiliteitsaanbod te bundelen en tot een samenwerkingsovereenkomst te komen, waarin enerzijds ontwikkelaars garant staan voor inkoop en instandhouding van het aanbod op lange termijn en anderszijds de gemeente faciliteert in het beschikbaar stellen van ruimte hiervoor op maaiveld. Hiervoor heeft hij een financieel model gebouwd waarin de onderlinge belangen tussen partijen tot uiting komen. Met hierin aan de voorkant een financiële bijdrage van ontwikkelaars, welke men (deels) terugverdient indien het deelmobiliteitsaanbod en lage parkeernormering succesvol zijn op lange termijn. Op deze manier borgt men voor bewoners en bezoekers van het Stationskwartier een hoogwaardig en gelijkwaardig serviceniveau, terwijl ontwikkelende partijen en gemeente een goede balans vinden in hun commerciële en maatschappelijke rol.

WAT VRAAGT DE TOEKOMST?

Het gekozen samenwerkingsmodel en de onderlinge afspraken tussen gemeente en private partijen zorgt ervoor dat alle partijen eenzelfde belang nastreven: Een succesvolle, toekomstbestendige inzet van deelmobiliteit in het Stationskwartier. Daarnaast geeft het de benodigde vrijheid, om binnen afgesproken bandbreedtes voldoende mate van regie en bijsturing te hebben in het mobiliteitsaanbod. De volgende stap betreft het daadwerkelijk opzetten van een beheerorganisatie en inkoop van deelmobiliteit.


Bron afbeelding: Kuiper Compagnons

GEINTERESSEERD?

Hebben we je interesse gewekt over het project of een mogelijke samenwerking? Neem dan contact op met Edvard.

Deel deze pagina via

PROJECTEN

Van slim laden naar dynamische prijzen

MRA-Elektrisch werkt aan de transitie naar emissievrij vervoer door een toekomstbestendig netwerk van publieke laadpalen te realiseren. Voor mensen zonder eigen oprit worden via concessiecontracten op grote schaal laadpunten geplaatst, zodat laden voor iedereen toegankelijk blijft. Slim laden is de...

Gezond stedelijk leven in Merwede

In het zuidwesten van Utrecht wordt hard gewerkt aan de Merwedekanaalzone. Hier verschijnen de komende jaren ruim 10.000 woningen in een hoogstedelijke stadswijk, op een plek waar vroeger met name laag-intensieve, semi-industriële bedrijvigheid gevestigd was. Die enorme verdichting gecombineerd met...

Naar slim laden in MRA-Elektrisch

MRA-Elektrisch is verantwoordelijk voor het stimuleren van elektrisch vervoer en het realiseren van een netwerk van publieke laadpalen. Via concessie contracten worden grote hoeveelheden publieke laadpalen geplaatst, om ervoor te zorgen dat iedereen die een elektrische auto rijdt of gaat...