Van slim laden naar dynamische prijzen

MRA-Elektrisch werkt aan de transitie naar emissievrij vervoer door een toekomstbestendig netwerk van publieke laadpalen te realiseren. Voor mensen zonder eigen oprit worden via concessiecontracten op grote schaal laadpunten geplaatst, zodat laden voor iedereen toegankelijk blijft. Slim laden is de standaard binnen de laatste concessies: alle laadpalen zijn in staat om automatisch aangestuurd te worden. Deze stap maakt het mogelijk om nog verder te gaan. Nu wordt zoveel mogelijk zonne- en windenergie benut en kunnen de laadpalen op drukte op het elektriciteitsnet inspelen. De volgende ontwikkeling richt zich op het invoeren van dynamische tarieven — waarbij het laadtarief meebeweegt met de actuele stroomprijs of netbelasting. Dit geeft gebruikers niet alleen inzicht, maar ook kunnen ze meeprofiteren van lagere kosten én netimpact. MRA-Elektrisch zet zich nu in om deze volgende generatie slim laden te realiseren: slim laden met korting. Daarmee dragen we bij aan een stabieler elektriciteitsnet, lagere maatschappelijke kosten en een eerlijker laadsysteem voor alle gebruikers.

ONS OWNERSHIP

Nanet doorgrondde direct na gunning de voorgenomen aanpakken voor Slim laden van de drie laadpaalexploitanten die laadpalen plaatsen binnen de nieuwe concessie van MRA-Elektrisch. Ze voorzag dat als deze plannen naast elkaar zouden worden uitgevoerd de e-rijders door de bomen het bos niet meer zouden zien en dit niet zou leiden tot een goede klantbeleving. Daarom benutte ze haar kennis en expertise en doorliep ze een proces samen met de exploitanten om tot harmonisering van termen en uitgangspunten te komen. Ze stelde een Harmonisatiekader op, waarin in drie stappen wordt toegewerkt naar dynamische prijzen, waarmee de e-rijder in een aantal stappen kan wennen aan deze veranderingen en eMSP’s mee worden genomen in de ontwikkeling om te zorgen voor een optimaal gebruiksgemak.  

WAT VRAAGT DE TOEKOMST?

Sinds half juli is de eerste stap gezet en kan er op alle nieuwe laadpalen via directe betaling worden geladen met korting. Dit is gevierd met een feestelijke lancering onder de naam ‘Plug&Save’. Een volgende stap is om de korting via laadpassen automatisch doorgezet te krijgen naar de e-rijders. Hiervoor wordt een ‘coalition of the willing’ gesmeed en mede door Nanet en de andere partners in dit project de markt in beweging gebracht. De eerste vervolgstap is al gezet, de eerste laadpaalexploitant heeft haar rol als eMSP ook gepakt en maakt het mogelijk om op hun palen de korting naar de e-rijder te pushen via de laadpas! De komende jaren zal de korting doorontwikkelen naar variabele tarieven en uiteindelijk dynamische tarieven, waarmee het slim laden op de openbare palen aantrekkelijker en goedkoper wordt.  

Bron afbeelding: MRA-Elektrisch 

GEINTERESSEERD?

Hebben we je interesse gewekt over het project of een mogelijke samenwerking? Neem dan contact op met Nanet

Deel deze pagina via

PROJECTEN

Gezond stedelijk leven in Merwede

In het zuidwesten van Utrecht wordt hard gewerkt aan de Merwedekanaalzone. Hier verschijnen de komende jaren ruim 10.000 woningen in een hoogstedelijke stadswijk, op een plek waar vroeger met name laag-intensieve, semi-industriële bedrijvigheid gevestigd was. Die enorme verdichting gecombineerd met...

Naar slim laden in MRA-Elektrisch

MRA-Elektrisch is verantwoordelijk voor het stimuleren van elektrisch vervoer en het realiseren van een netwerk van publieke laadpalen. Via concessie contracten worden grote hoeveelheden publieke laadpalen geplaatst, om ervoor te zorgen dat iedereen die een elektrische auto rijdt of gaat...

Deelmobiliteit in Stationskwartier

Het Stationskwartier van Heerhugowaard wordt de komende jaren herontwikkeld tot een nieuwe woon- en werkwijk. Gezien de zeer goede bereikbaarheid van deze locatie, pal naast station Heerhugowaard en op loopafstand van het stadshart, zetten gemeente en ontwikkelaars vol in op...